måndag 24 juni 2013

Midsommarhelgen

Gräset växer fort på vårt torp. Här håller husbonden på att klippa gräset medan frun och hunden vilar i skuggan. Bra arbetsfördelning tycker jag.


Det var inte bara gräset som hade vuxit. Även potatisen, basilikan och oreganon hade satt fart men den som hunnit längst var salladen. Jag hade köpt en sallad i kruka sist jag var i torpet. När vi ätit upp salladen provade jag att sätta ner rotklumpen i mitt lilla trädgårdsland - och titta här vad den har växt!

Vi har haft fint besök i helgen. En mycket kelig katt och en mindre kelig groda har hållit till på tomten de här dagarna.



Maken har gjort fint mellan trädgårdsplattorna och han har haft god (?) hjälp av Spooky.


Vi har inte bara arbetat dessa dagar, vi har hunnit med lite nöjen också. Midsommarafton begav vi oss till Tjällmo hembygdsgård och midsommarfirandet där. Barnbarnen var där och firade sin första midsommar.


Vi stannade inte så länge eftersom vi skulle fortsätta firandet i Labbetorp utanför Tjällmo. Vi kom när jordgubbar och glass serverades och sedan var det dags för brännboll. Jag har nog aldrig varit så bra på att träffa bollen som då. Jag t o m slog ett frivarv!

Här ser vi Ann i Labbetorp som på lätta steg springer in mot mål.


Därefter blev det en tipspromenad som ledde till gården Oskarshamn en bit därifrån. Här var det prisutdelning och grillning. Eftersom vi valt att inte ta med Spooky tackade vi för oss och åkte till torpet för att grilla där istället. Det är underbart att sitta ute vid torpet och bara njuta av tystnaden. Att inte störas av grannens musik, grannens bil, grannens cigarrettrök, grannens .... ja, helt enkelt att inte störas av nå´t - det är livet.

Och idag är det alltså den 24 juni, Spooky fyller fem år och det är 6 månader till julafton - dags att börja tänka på julklapparna kanske? Framför allt om du liksom jag gillar att tillverka det du ska ge bort, då är 6 månader inte särskilt långt. 




2 kommentarer:

  1. Hej där.. Du har verkligen kommit igång med bloggandet. Jösses vad mysigt ni hade på midsommarafton ser jag..
    Fint på torpet ser det ut också.. Liite saknar jag vårt torp som vi nyss sålt men jag saknar inte allt jobb som var där..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi hade en trevlig midsommar i torpet. Vi hade ju tänkt sälja det nästa vår men vi trivs så bra i vårt lilla paradis så nu har vi lagt de planerna åt sidan på obestämd tid.
      Kram

      Radera