måndag 8 juli 2013

Necessärer

Ibland faller inspirationen över mig och jag måste bara skapa. Jag upptäckte att barnbarnet Tekla hade en liten ask med en mycket liten sax och en mycket liten nagelklippare. Jag insåg att mitt 6 månader gamla barnbarn behövde en necessär. Naturligtvis hade jag tyg hemma som var lämpligt att sy denna i. Jag ville ha den lite stadig så jag la ett mellanlägg mellan ytter- och innertyg. Tyvärr blev det väldigt skrynkligt när jag vände tyget ut- och in, men jag tror inte Tekla bryr sig om det.




När Teklas necessär var färdigt ville jag även göra en till mitt andra barnbarn, Laban 8 månader. Nu började eländet... Jag tog ett kort på min symaskin och lovordade den på facebook. 


Jag fick den i 25-års present och använder den alltjämt. Nåja, jag skulle väl inte talat väl om den för när jag sedan skulle sy så började den trassla. Jag hade precis spolat upp ny undertråd och naturligtvis var det den som spökade - trodde jag. Men då ska ni veta att här har ni en som hade tvåa i textilslöjd och som dessutom var frökens uppvisningsobjekt i slöjdsalen; "titta på Eva, så här ska ni INTE göra". Så naturligtvis var det inte undertråden som var felet. Men man kan ju tro det 


när man ser på bilden. När jag sedan tittade på undertråden såg det onekligen ut som om den var ojämnt spolad. Jag plockade ut spolen och plockade bort själva hållaren för spolen. Jag petade och letade efter felet. Men jag gick bet på uppgiften och var redo att kasta ut symaskinen genom fönstret. Men så förvånade jag mig själv! Jag gav upp! Jag beslöt mig för att ta en dusch och en kopp kaffe, för att sedan ta nya tag när jag inte var så frustrerad längre.


Efter ett skumbad med nagelmålning och kaffedrickande var jag lugn och sansad och redo att möta nya motgångar. Men se lösningen var inte långt borta! När jag hade spolat upp ny undertråd hade själva övertråden hoppat ur sin bana. Jag åtgärdade det och sedan var det bara att sy vidare. Strax därefter var även Labans necessär klar. På bilden nedan är det bara broderiarbetet kvar.


Ibland lönar det sig att bromsa och stiga åt sidan, för går det för fort så är det lätt att det blir fel och det som görs fel kan vara svårt att rätta till. Jag vill minnas att jag hade en keps en gång i tiden med texten "Tänk efter före". Det borde bli min paroll istället för "fort och fel" som tycks vara det jag lever efter idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar