måndag 3 juni 2013

Sommartider

Nu är den här, sommaren. Svalorna har kommit, vindarna är varma, det är ljust större delen av dygnet och jag har till och med badat! Två år i rad har jag inte ens varit i närheten av att iklä mig baddräkt och doppa mig men så i år hände det. Jag tog med mig Spooky, en termos kaffe, baddräkt och en bok, sedan begav vi oss till Sisjön. Vi började vår vandring runt sjön för att hitta en plats i skuggan där vi kunde slå oss ner. Bara efter en liten stund hittade vi vårt ställe.



Både jag och Spooky badade, men när jag insåg att badvattnet var fullt med simmande grodyngel gick jag upp igen. Jag ville inte riskera få en sådan liten varelse i munnen. Dessutom var det lite läskigt när de kom emot benen. Jag slog mig ner på klippan ner mot sjön - då insåg jag att platsen var upptagen. Av de djur jag avskyr mest...


Platsen var bebodd av dessa otäckingar som med sina huggtänder närmade sig filten jag satt på. Rysande packade jag snabbt ihop och vi fortsatte vår vandring runt sjön efter en bättre plats att stanna på.

"Hur kan man vara rädd för myror?" kanske någon tänker. Ja, om man som jag blivit ordentligt myrbiten är det inte svårt. När jag var liten satt jag på en sten vid vårt sommarställe. Mamma frågade mig om jag inte märkte att det var fullt med myror på stenen. Det hade jag inte märkt men när hon sa det insåg jag att även jag var ockuperad av dessa djur. De fastnade i håret och bet mig när jag försökte ta bort dem - de var överallt kändes det som. Äventyret slutade med att jag slängde av mig alla kläder och hoppade i sjön. Till och med nu, när jag skriver om det, ryser jag av obehag. Efter denna händelse har myrorna fått högsta plats i min djurhatlista. Ja, jag vet att fästingar är farligare, men jag känner ändå inte samma skräck när jag ser dem som när jag ser stackmyror. Och ja, jag vet att myror gör nytta men jag gillar dem inte i alla fall. I det här fallet är jag mycket långsint.

När vi gått ett helt varv runt sjön hittade vi den perfekta platsen. En liten klippa med skugga blev vårt nästa stopp. Här lyste myrorna med sin frånvaro och vi badade och slappade tills rastlösheten gjorde sig påmind hos undertecknad. Jag har lite svårt att vara stilla och bara vara. Boken jag hade med mig förblev oläst denna gång, men den fick i alla fall följa med på en utflykt - det måste den väl vara nöjd med? 





3 kommentarer:

  1. En härlig dag fick du i alla fall och det var tusan va du är flitig med inläggen.. Jag har varit enormt slapp ett tag men jag kommer nog igång igen till hösten..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Hej Maidi,
    jag har alltid gillat att skriva och därför blir det en del bloggande. Tyvärr är internet så segt i vårt torp så jag kan inte vara så aktiv här som jag skulle vilja.

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Hej igen..
    Du undrade om min sjal tog lång tid.. Ca 2 veckor höll jag på med den men det är inte alla projekt som går så fort.. Tycker jag det är roligt brukar det gå undan och om jag vill vara klar till någon viss dag t.ex.

    Kram Maidi

    SvaraRadera