torsdag 26 september 2013

Skala 1:12

För många år sedan föddes tanken om att bygga ett dockhus. Nu när jag blivit mormor tycker jag att det börjar vara dags att förverkliga mina planer. Jag har surfat runt och blivit inspirerad av alla duktiga miniatyrskapare. Jag vill tillverka det mesta själv och har börjat så smått med lite inredningsdetaljer. Huset har jag inte ens börjat rita på. Hoppas att jag ska kunna hitta en bra beskrivning på nätet för jag misstänker att jag inte är någon vidare arkitekt. 

Jag har valt att bygga i skala 1:12 eftersom det är en vanlig skala för miniatyrbygge. Det sägs att det är en "lagom" storlek att arbeta med. Nu kan jag väl inte helt instämma med att det är så lätt, åtminstone inte när jag har gett mig på att tillverka äpplen och päron som är en halv cm och bananer som är något större.




Mina äpplen och päron ser inte mycket ut för världen men med lite färg så blir det nog bättre. Jag har även gjort en fåtölj av frigolit. Den har jag klätt med tyg som jag helt enkelt limmat fast. 


Jag tror på att övning ger färdighet så förhoppningsvis blir mina miniatyrer bättre med tiden. Nu funderar jag på om jag ska försöka fläta en liten korg till frukten... Vi får väl se vad jag hittar på.

På återseende!

2 kommentarer:

  1. Vilket roligt projekt, att göra lite när man har lust :-) och du har ju några år innan något barnbarn är stort nog att få leka med det! Väldigt rart tycker jag:-)

    /Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, än har jag några år på mig :) Rom byggdes inte på en dag och det lär inte mitt dockhus göra heller. Jag räknar med att en del detaljer måste jag köpa. Jag vill t ex ha lyse i huset och det elektriska känns inte som min grej...
      Kram!

      Radera