torsdag 25 april 2013

Höns på lösdrift.

Jag är hemma igen efter några dagar på den östgötska landsbygden. Jag konstaterar att våren märks mycket tydligare när man är ute på landet än vad den gör här i stan. Där är sädesärlor, fjärilar, hackspettar med vårkänslor, fågelkvitter, vitsippor, tussilago, flugor mm. Det händer lite saker på landet också. Sådant som inte händer i stan. I mina döttrars hönshus bor dels 13 ungtuppar, dels en massa höns som går tillsammans med tre tuppar - eller rättare sagt, så var uppdelningen innan den stora sammanslagningen blev ett faktum. Ungtupparna hade brutit sig in till hönsen igår. Det blev ett väldigt liv. Tupparna slogs, om de inte gav sig på hönsen. För att ge de utsatta hönsen och deras tuppar en chans att komma undan släpptes alla ut i det fria. Det blev en del tuppfäktning och det såg stundtals riktigt otäckt ut. Idag, innan jag begav mig hemåt, hade lugnet lagt sig. Döttrarna har lite renoveringsarbete framför sig innan de kan stänga in fjäderfäna igen. Tupparna är ute på annons och blir de inte sålda lär de hamna i de sälla jaktmarkerna...


På tal om fjäderfän, när jag skulle svänga ut från en parkering idag kom två gräsänder spatserande framför bilen. Jag stannade bilen och väntade på att paret skulle passera. Då upptäckte gräsandshanen att det fanns en lockande badbassäng i form av en vattenpöl och mitt framför bilen tog han sig ett dopp. Jag trevade frenetiskt efter mobilen för att kunna föreviga anden, men innan jag plockat upp mobilen och fått fram kameran var de båda för långt ifrån för att det skulle vara lönt att fotografera dem. 

Trots tre timmars bilkörning var jag pigg när jag kom hem. Jag hade spring i benen så det blev en joggingrunda på 25 minuter. Jag orkade springa mer än halva tiden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar