måndag 8 juli 2013

Insektshus


Återigen har vi tillbringat en härlig helg i torpet. Att sitta vid köksfönstret och titta ut på vår fina sommaräng (ett annat namn för den delen av trädgården vi sparar till sist när vi klipper - och oftast inte klipper alls) är rofyllt. Jag kan se flugsnapparparet som fångar insekter till sina, snart flygfärdiga små. Jag ser fjärilar som flyger omkring för att sedan slå sig ner en kort stund. Och har jag riktigt tur kommer det en häst passerande på landsvägen. 


Jag konstaterar att rosen vi fick i bröllopspresent har överlevt vintern och min plantering av denna. Det känns lite speciellt att se dess röda färg och veta att rosen är ett minne från en av de största dagarna i mitt liv. Fler blommor är på gång av alla knoppar att döma.


Denna helgs projekt blir ett insektshus. I ett TV-program härom veckan berättar man att det är ont om naturliga boplatser för våra insekter, vilket innebär att insekterna minskar i antal. Det är ju inte bra tänker jag, så inspirerad av det insektshus de bygger på TV tillverkar jag ett eget. Visserligen har vi inte märkt att insekterna minskat i antal på torpet, men de kan väl få ett eget hus ändå?

Här har jag utgått från en trälåda vi haft i vedboden. Taket är två plywoodskivor jag spikat ihop. Några vedträn har fått små hål, lerkrukan är fylld med gammalt gräs, den murkna träbiten under taket bebos av gråsuggor redan innan den kommer på plats.

Efter bilden togs har huset oljats in och ett par små krukor är numera uppsatta. Det som kvarstår är en tegelsten med hål i. När jag får tag i en sådan ska jag fotografera det färdiga resultatet och lägga in bilden här. Tills dess får ni hålla till godo med bilden ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar