onsdag 2 oktober 2013

Påstillverkning

I våras sådde jag frön av oregano. Det var en tacksam växt att odla, förstår inte varför jag aldrig gett mig på detta förut? Nåja, nu har jag gjort det i alla fall och ett par av plantorna har jag numera i köket i varsin kruka. Men den övriga oreganon då? Ja, den har jag plockat i små buketter, mitt på dagen när daggen försvunnit och solen värmt dem (för så har jag läst att man ska göra), knutit ihop dem och hängt dem för att torka i min pysselbod i torpet. Där är det glest mellan brädorna och mörkt i hörnen så det har tydligen varit en bra plats för torkning. Nu ska dessa torkade växter paketeras och efter lite googlande har jag fastnat för att förvara dem i papperspåsar. Det lär ska vara bra om nu oreganon, mot förmodan, inte är helt torr. Dessutom får jag då tillverka egna påsar i de papper jag själv väljer - vilken lycka!

Hur går jag då tillväga när jag tillverkar en påse? Jag har, som den icke ordningsamma människa jag är, inte lyckats hitta den mall jag hade till mitt bröllopspyssel. Istället använder jag en burk i lämplig storlek. Till dessa påsar har jag valt en burk med senapspulver.


Jag lindar in burken i det papper jag valt eller i ett vanligt, vitt papper och använder den som mall. Det sistnämnda är nog mest förnuftig men jag arbetar inte så. Jag kör direkt på det papper jag ska ha och sedan är det bara att hålla tummarna att det går vägen. Tänk på att göra ena sidan lite större så att papperet går omlott och det finns en bit att limma på. Jag gör små blyertsmarkeringar där jag sedan ska vika papperet, därefter tar jag ut burken och med en linjal och ett falsben (tror jag det heter) gör jag viklinjerna tydliga på den sida jag inte ska ha utåt på påsen.




 









Nu ska jag göra botten på påsen. Det papper jag valt var tjockt och svårt att vika snyggt, men huvudsaken är att det blir tätt (om jag inte vill ge bort den förstås, då får jag vara mera noggrann)



Här nedanför ser ni en påse jag redan gjort och den påsen som är under tillverkning och för tillfället ligger och väntar på att limmet ska torka. Alltså jag väntar, inte påsen. 



Sitter du nu och funderar på hur egentligen en påse ska tillverkas efter att ha läst min beskrivning? Ja då kan jag trösta dig med att det är inte dig det är fel på. Jag är inte så bra på att förklara helt enkelt. 

Ha det gott!
Eva



4 kommentarer:

  1. Påsarna ser fina ut, men jag är lika bra på att läsa beskrivningar som du är på att ge;-) Du får visa irl istället:-D

    /Sara

    SvaraRadera
  2. Haha, du kan säkert förklara men jag hade nog varit så lat så jag hade nog bara tagit ett kaffefilter.. Jag använder kaffefilter till mina fröer t.ex.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset Maidi! Kaffefilter måste vara som gjorda för frö- och örtförvaring.
      Kram!

      Radera