torsdag 31 oktober 2013

Vilken soppa!


Jag kan lova att denna soppa har en helt annan färg än vad min mobil vill visa. Den har en ljuvligt grön färg och är en avocadosoppa som kan ätas antingen kall och varm. Jag tycker nämligen att höst och soppa hör ihop på något vis, framförallt dessa gråa, regniga dagar.

Vad kan man göra mer en dag som denna? Pyssla, läsa, blogga är några bra sysselsättningar. Just nu (alltså före och efter jag skriver här)bläddrar jag igenom en underbar bok jag fått av makens faster Irene.



Den kom ut 1978 och innehåller allt från småländsk julslakt till julklappstips. Se bara:



  • Man kan ge bort ett kassettband med barnens sånger inspelad till far- och morföräldrar. Eller också kan mor- och farföräldrar ge bort inspelade barndomsminnen till de yngre släktingarna.
  • För den som äter många mediciner kan en doseringslåda från apoteket kanske vara något?
  • Och den som tycker om att sy vill säkert ha material till en duk. Eller varför inte skicka början till ett lapptäcke?
  • En vän som ska ut i världen kan behöva en adressbok.
Ja, för oss som vill vara ute i god tid med julklapparna kanske det här kan vara några bra tips? Inspelningen får väl ske via datorn till ett usb... för kassettbandspelare är väl en närapå utdöd apparat. Adressbok lika så.

Skämt åsido, man får ta boken för vad det är. En något omodern, charmig bok med en del tips som håller ännu idag. Som till exempel korvstoppningen skiljer sig nog inte så mycket från idag - förutom att man säkert använder en elektrisk apparat istället för att veva för hand.



Det som jag blev gladast över i denna bok var nog ritningen på ett dockhus! Nu har jag ingenting att skylla på längre - snart ska ett dockhusbygge påbörjas. Tror dock jag väntar till i vår när vi är mer i torpet. Där har vi bättre utrymme och bättre verktyg. Dessutom får jag nog anlita en ritningsläsare för ritningar är nog inte min starkaste sida.



Nu ska jag bläddra vidare i min bok eller påbörja ett lapptäcke till vem som nu kan tänkas vilja ha det..

Kram, Eva


2 kommentarer:

  1. Här har jag vitkålssoppa som favorit på hösten, ska kolla om jag har någon kvar i frysen. Det blir ju så mycket av ett stort vitkålshuvud så jag brukar göra både pudding och soppa! Det är så kul att ta fram sådana där gamla böcker, det var andra tider bara för trettio år sedan! Ha en fin helg! Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vitkål är verkligen användbart i alla möjliga maträtter - och gott är det. Jag har vitkål i det mesta, om inte annat är det gott att bara steka den strimlad.
      Ha en trevlig helg du med!
      Kram, Eva

      Radera