lördag 1 mars 2014

Lördagsutflykt

Idag åkte vi till Kvarnbyn i Mölndal. Där ligger Forscaféet, ett ställe som vi gärna besöker när vi ska äta lunch ute. Och här kommer lite reklam:





Cafeét ligger i en fantastisk miljö. Det forsande vattnet utanför är både vilt och vackert och med min fantasi väntar jag naturligtvis på att näcken ska sitta där med sin fiol. Men, än så länge har han inte dykt upp. Måhända är han lite blyg? Det kan ju kännas lite pinsamt att sitta naken på en sten och spela. Dessutom är det ju fortfarande lite för kallt för att bada.







Inne i caféet finns några rum inredda på gammalt vis. Här är vi i köket där kökssoffan har en given plats. Det var väl på den husbonden vilade efter maten skulle jag tro. På väggen ovanför hänger en hemtrevlig, broderad bonad (eller heter det vepa?). 




Vägg i vägg med caféet ligger Mölndals stadsmuseum. Vid ett besök på damrummet, för en behövlig näspudring, upptäckte jag detta jättelika nyckelhål på insidan av dörren, väl värt att förevigas.




 I en skolsal finns dessa underbara planscher - nostalginivån på topp kan jag lova.




Efter denna utflykt hade jag en väldig energi. Äntligen åkte de rutiga köksgardinerna ner (som jag använder till julgardiner), fönstret putsades och nu, äntligen, är mina tulpangardiner på plats - bättre sent än aldrig

Ha en fortsatt trevlig helg!
Kram, Eva

2 kommentarer:

  1. Roligt att besöka historiska byggnader och allra bäst när man tagit tillvara dem och gjort till café. Men det var väldigt med vatten som forsade runt. Då får vi snart se dina tulpangardiner då.
    Kram Eva

    SvaraRadera
  2. Kul att du har kommit igång med bloggen nu. Du är ju flitigare än mig nu :)
    Vilken rolig utflykt ni var på och du, jag säger vepa..
    För övrigt så hänger mina rutiga gardiner fortfarande uppe men jag låg i sängen och funderade på dem i morse så snart händer det nog även här..

    Kram Maidi

    SvaraRadera