tisdag 14 maj 2013

Balkongodling

Har man ingen trädgård får man väl använda balkongen, tänkte jag. Det är ju så roligt att så och skörda egna grönsaker - men det där med att rensa ogräs och gallra brukar vara lite segare. Vi beslöt oss för att göra vår lilla balkong till en trivsam oas. Redan till påsken var vi igång med att städa och möblera den.

Inomhus började vi sätta fröer i vårt lilla mini-växthus. Basilika, oregano, smultron, tomater och paprika fick samsas i detta.


Efter ett tag såg vi att många frön tog sig. Jag har en förmåga att överdosera när jag sår, för jag är rädd att de inte ska ta sig. Basilikan rusade iväg och behövdes snabbt delas på.


Nu idag har paprikaplantorna och tomaterna fått egna krukor. Basilikan och oreganon har delats på. De små, ynkliga smultronplantorna har planterats om i en gammal korg. De sistnämnda har jag inte så höga förhoppningar om. De ser lite för taniga ut så om det blir smultron blir det en angenäm överraskning.

Basilika och oregano växer i den lilla odlingsbänken
och  paprikan växer i de röda krukorna
I korgen växer de stackars smultronen, i krukorna tomater
och i den vita blomlådan på golvet växer de plantor som blivit över,
alltså en massa basilika bl.a.
Än så länge växer bara så´nt som vi kommer att kunna äta framöver.

Det som är kvar att göra på balkongen är att plantera blommor och någon växt som klättrar uppför spaljén, sedan är vi klara med vår lilla oas.


1 kommentar: