söndag 12 maj 2013

Långa bollar...

Idag har jag och Spooky gått hundpromenad vid Mölndals hundsällskaps stuga. Det var ett behagligt väder att vandra i. Det var väl närmare 20 hundar som sprang omkring i skogen. Spooky har alldeles för mycket jakt i sig så han får allt gå kopplad. Men han verkar lika nöjd för det. Efter fikat tränade vi lite och då fick minsann Spooky springa lös på det inhägnade träningsområdet.

Efter lunch har jag och maken slagit en hink. Ja visst låter det konstigt? Slå en hink... Innan jag började spela golf hade jag mina fördomar klara. Golf var snobbsporten där spelare svängde sig med fåniga termer som det tidigare nämnda, slå en hink. För den oinvigde kan det tyckas mycket märkligt att vuxna människor ska slå iväg hinkar! Vad ska det vara bra för? Och hur står människorna sedan?! De svankar med ryggen och putar ut med rumpan... Aldrig i livet att jag skulle få för mig att börja med denna överklassport.

Så mötte jag min kärlek. Och han spelade golf... Jag minns första gången jag gick med under en golfrunda. Jag var väldigt nervös för jag visste att jag skulle vara tvungen att vara tyst och inte störa spelarna. Det skulle inte bli lätt. I den boll Glenn spelade var det två killar vi inte kände (ja, boll är alltså den grupp som tillsammans slår sina egna bollar mot ett bestämt mål - närmare bestämt hålets hål. Banan består av (vanligtvis) 18 hål. Och då kallar man hela vägen från utslagsplats till hålets hål för hål...) Nåja, när en av spelarna så skulle slå sin boll från tee (utslagsplatsen) så ställde han sig så där som jag tyckte såg så överdrivet ut. Jag hade enormt svårt att inte börja skratta men lyckades hålla tyst.

Jag gick med och lyssnade och lärde. Det var dogleg och birdie och bunker och fairway och green och... ja massor med nya begrepp jag inte begrep. Något jag visste var i alla fall att jag absolut inte fick röra bollen. Det behövde jag inte vara hjärnkirurg för att begripa. Men det var jobbigt att tiga och att vara lugn och sansad så länge. När så min Glenn hade slagit bort sin boll hjälpte jag till att leta. Jag fann bollen där den låg ovanför en bunker. Jag vinkade till mig Glenn och nu hade jag varit lugn alldeles för länge så jag sa: "Jag hittade den i sandhålet men det verkade så svårt att spela den därifrån så jag lyfte upp den" Det var nu jag insåg att det fanns en regel till, man skojar inte om sådana allvarliga saker. När jag såg Glenns förskrämda min skyndade jag mig att berätta att jag bara sa så, jag hade inte rört den.

I min ungdom spelade jag mycket minigolf och tävlade t o m lite så jag tänkte att jag kan nog bli riktigt bra på golf också. Och det kunde jag ju inte. Vi spelade en hel del på pay- and playbanor där man inte behöver ha grönt kort för att spela. Jag började inse att golf kan man spela utan att vara rik. Det är upp till en själv vad man gör det till. Klubbor går att köpa begagnat, bekväma kläder med fickor har jag även i vanliga fall. Golfskor kan vara bra att ha och jag köpte mina på rea. De var inte dyrare än ett par rejäla joggingskor. På Gekås i Ullared köpte jag billiga handskar. Det som kan bli lite dyrt är golfbollarna, men de kan man önska sig i julklapp. Bollarna har en förmåga att försvinna under spelets gång nämligen. Att bli medlem i en klubb kan visserligen kosta en del, men alla prisklasser finns. Jag har varit medlem i Myra golfklubb men är för tillfället klubblös. Spooky tar mycket tid och jag vill  inte ha med honom när jag spelar. Han går fint men min mardröm är att han kommer springande upp på greenen, jagandes en hare med min golfbag efter sig och bagen river upp stora märken i greenen och jag blir utslängd från golfbanan och jag får betala skadestånd och sedan stå där med skammen och min stackars man kan inte heller spela kvar där för det pratas om spektaklet bakom ryggen på honom om vilken fru han har som inte har pli på sin hund och ändå släpar med sig jycken till golfbanan. Det är jag rädd för.

Men tillbaka till idag. Vi åkte alltså till World of golf och slog en hink. Jag hade bara två klubbor med mig och nu skulle vi alltså öva på att slå boll efter boll.
Eftersom jag inte hade några förväntningar eller krav på mig så slog jag många bra slag. Visserligen drog de lite åt höger men jag gjorde flera bra bollträffar. Det är något märkligt som sker med mig när det gäller golf. Jag skäms! Jag tycker att jag är dålig, att jag inte träffar bollen rätt, att jag vrider kroppen fel, att jag t o m missar bollen...och inte slår jag långt heller. Listan kan göras lång på alla mina fel och brister. Jag har grönt kort, jag har klarat att spela upp, jag är nybörjare och behöver inte skämmas. Lika förbenat så gör jag det. Jag vill inte gärna slå en hink för folk kan se hur dålig jag är. Ute på banan är jag mer osynlig, om nu inte man får vänta och folk kommer ifatt mig. Då får jag hjärtklappning och röda kinder, muntorrhet och svettningar, illamående och... Det är helt enkelt fruktansvärt.

Varför jag känner så är för mig en gåta. Jag är usel på att bowla men det gör jag utan att skämmas. Jag spelar minigolf utan vidare resultat, utan att skämmas. Kan det helt enkelt vara så att mina tidigare fördomar gör att jag inte tycker att jag passar som golfspelare? Att mina egna hjärnspöken bromsar min utveckling genom att tala om för mig att jag inte har på en golfbana att göra?

Vad som är orsaken spelar egentligen inte någon roll. Jag gillar att spela golf. Det är svårt, men alldeles, alldeles underbart skoj. Jag får helt enkelt ändra min taktik när det gäller golfen. I stället för att smyga ut klockan 6 en söndagsmorgon för att få vara ensam på banan ska jag träna mer på rangen och slå dessa hemska hinkar. Istället för att hålla tummarna att jag inte hamnar i bunkern ska jag träna bunkerslag. Puttarna ska tränas på övningsområdet, inte under spelets gång. Inspel lika så. Men först och främst ska jag träna mig mentalt. Varje dag ska jag säga till mig själv: "Jag kan slå en hink, jag är inte rädd". Med dessa nya träningsgrepp kommer golfen att bli mycket roligare. Och vem vet, en vacker dag kanske jag håller tummarna att jag ska hamna i bunkern - för jag är ju så himla bra på bunkerslag!

Så här ska det INTE se ut, men det gör inget, för jag är nybörjare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar